16 Μαΐου 2010

Ελευθερία του λόγου (αλλά προσέχετε τι λέτε)

Ξανά για την ελευθερία του λόγου και την πρόσφατη υπόθεση του Christofias-Watch. Μέσα στην αναμπουμπούλα των γεγονοτων και των αναμένομενων ακραίων τοποθετήσεων, μια είδηση από το Στρασβούργο πέρασε στα ψιλά. Το ΕΔΑΔ, που τόσο λατρεψαν οι υποστηρικτές της ευρωπαϊκής λύσης, απέρριψε την προσφυγή του ηγέτη της γαλλικής ακροδεξιάς με την οποία ισχυριζοταν οτι το δικαίωμα του στην ελεύθερη έκφραση παραβιάστηκε με την καταδικη του απο γαλλικο δικαστήριο σε σχέση με δηλώσεις που έκανε για τους μουσουλμάνους μετανάστες που ζουν στη Γαλλία. Αναμέσα σε άλλα δήλωσε: “the day there are no longer 5 million but 25 million Muslims in France, they will be in charge”.

Το Δικαστήριο έκανε δεκτό το ότι στο χώρο των δημοσιών πραγμάτων είναι αποδεκτός ένας βαθμός υπερβολής, ακόμα και πρόκλησης, με την προϋπόθεση ότι γίνονται σεβαστά η υπόληψη και τα δικαιώματα των άλλων. Το Δικαστήριο θεώρησε, επίσης, ότι οι δηλώσεις του Λε Πεν θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απόρριψη και εχθρότητα έναντι ατόμων που είχαν την ιδιότητα του μουσουλμάνου και επιχειρούσαν ένα διχασμό την κοινωνία, θέτοντας τους Γαλλους από τη μια και τους μουσουλμάνους από την άλλη. Εν τέλει, η προσφυγή του Λε Πεν απορρίφθηκε μετ’ επαίνων και καμια παραβίαση δεν διαπιστώθηκε.

Ας κρατήσουμε δύο πράγματα από όσα είπε το ΕΔΑΔ. Το πρώτο είναι ότι η ελευθερία της έκφρασης δεν είναι ένα απεριόριστο και απόλυτο δικαίωμα. Υφίσταται περιορισμούς – που πρέπει να προβλέπονται από το νόμο, να τίθενται με πρόσφορα και αναλογικά μέσα και να εξυπηρετούν ένα περιορισμένο αριθμό σκοπών, όπως η δημόσια τάξη. Μαζί με αυτά έρχεται και ο μπανάλ διδακτισμός του ρητού: «Η ελευθερία του ενός σταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου». Είναι όμως ένας απαραίτητος διδακτισμός, μιας και η υπόληψη του καθενός είναι από μόνη της άξια προστασίας. Το δεύτερο είναι ότι το υπόβαθρο των γεγονότων και ο πολιτικός λόγος που βρέθηκε υπό εξέταση έχουν πολλές ομοιότητες με πρόσωπα, κόμματα και καταστάσεις στην Κύπρο που έντεχνα καλλιεργούν τη μισαλλοδοξία και κατασκευάζουν ετερότητες και ταυτότητες του Άλλου έτοιμες προς επίθεση. Η ειρωνεία είναι ότι όλα αυτα προέρχονται από αυτους τους ίδιους που ομνύουν στην Ευρωπη των δικαιωμάτων, των αρχών και των αξιών και άλλων τινών για τα οποία ποσώς εχουν την παραμικρή ιδέα. Αμφιβάλλω όμως αν θα καταλάβουν ή αν θέλουν να καταλάβουν τι τους λέει το ΕΔΑΔ, μιας και η απόφαση του δεν ειναι καθόλου βολική.

Επιστροφή στα καθ’ ημάς και στη γελοιότητα του Christofias-Watch, που φαίνεται να μην παίρνει από λόγια όταν πρόκειται για το σεβασμό στην υπόληψη των ατόμων, καθώς επίσης και για τις χυδαιες και ανοίκειες αναφορές και συσχετισμούς σε τουρκόσπορους, τουρκοπροσκυνημένους, σωρηδόν χαρακτηρισμούς και άλλα γλαφυρα. Μ’ αυτά και μ’ αυτά, ας το πουμε απλά και καθαρά για τους κουκουλοφόρους του διαδικτύου και τα ποταπά ανθρωπάκια που κρύβονται πίσω από μια οθόνη: περισσότερο από τις ιδέες σας, σιχαινόμαστε τις μεθόδους σας. Κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει, όσο η επίκληση του δικαιώματος της ελευθερίας έκφρασης θα γίνεται καταχρηστικά.

5 σχόλια:

rose είπε...

Νικόλα, παρακολούθησα τα σχόλια και άρθρα σου τον τελευταιο καιρο για το Christofias Watch

ειναι ξεκάθαρο ότι η υπόληψη ατόμων ελάχιστα ενδιαφέρει τα άτομα με τη συγκεκριμενη αισθητική ωστόσο την επικαλούνται οταν θεωρούν ότι πλήττεται η δική τους!

το οξυμωρο αυτο έχει ήδη σημειωθει επαρκώς νομίζω άσχετα αν κατα καιρούς υπάρχουν διαφορετικές ενδείξεις με την επικοινωνια στα μπλοκς.

δεν βλέπω ωστόσο να αναφέρεις ενα ακόμα οξύμωρο...

οτι δηλαδη αναβαθμιζοντας τα άτομα αυτα και τη δραση τους σε ηρωες της ημερας και μαλιστα όχι απο υποστηρικτές τους αλλά από όσους θεωρησαν ότι τους έθιξαν... άνοιξε η πόρτα για μια πρωτοφανη επέλαση στα ηλεκτρονικά αρχεια ενός ιδιώτη και ενός δικηγόρου, και κατα τους ισχυρισμους του δικηγόρου τους και στα τηλεφωνα τους...

επίσης αποτελεσε ένα πρωτης τάξεως άλλοθι να γίνει η πρωτη επίσημη επέμβαση στα μπλοκς από την αστυνομια (γιατι πολιτικές παρεμβάσεις είχαμε και απο τη Βουλη) και συντομα ισως να αποτελεσει ένα δεδικασμενο - υπερ ή κατα συγκεκριμενων απόψεων.

Το δικαιωμα του κάθε Μακάριου στην προσωπικη ασφάλεια είναι αναφέρετο. Όπως και το πως το αντιλαμβανεται και πως αποφασίζει να το διασφαλισει.

Αλλα υπάρχει τεράστιο περιθωριο κριτικης από όλους ...

βλέπεις για άτομα σαν και μενα που δεν έχουν και πολλά να περιμενουν απο τη δικαιοσύνη, είναι μια τελευταία ελπίδα, να είναι οι σκεπτόμενοι άνθρωποι λίγο πιο πάνω απο την πεπατημένη, και να ανοιγουν δρόμους χωρίς να λαμβανουν θέση αναλογα τις πλευρές

Disdaimona είπε...

Παρόλο ότι αντιλαμβάνομαι απόλυτα τους ενδοιασμούς της rose όσον
αφορά την αστυνομία της Κύπρου, θεωρώ πως στο σκεπτικό της πιο πάνω ανάλυσης
υπάρχει ένας υποβόσκων «εκβιασμός» του τύπου : διάλεξε ή την αστυνομία ή τον φασιστοειδή λόγο. Γιατί πρέπει να διαλέξω; Και με πιο τρόπο, δημιουργείται κεκτημένο εις βάρος συγκεκριμένων απόψεων; Μήπως το χριστόφιαςwatch «διώκεται» για τις απόψεις του; Όταν υπάρχει οργανωμένη και κατ΄επανάληψη προτροπή εκ μέρους ομάδας (να το τονίσουμε αυτό) εις βάρος πολίτη ο οποίος κατονομάζεται, να θαφτεί με ασβέστη ως προδότης, αυτό είναι δίωξη άποψης;
Πως γίνεται άτομα τα οποία έχουν φάει τα μούτρα τους προς υπεράσπιση διωκομένων, να απαιτούν να γίνει εξαίρεση σε αυτή την περίπτωση; Γιατί να γίνει
εξαίρεση;

Ας υποθέσουμε πως ένας βουλευτής του ακελ ήταν ομοφυλόφιλος. Και το συγκεκριμένο μπλογκ έλεγε ονομαστικά να θαφτεί με ασβέστη. Θα θεωρούσαμε δίωξη μιαν αγωγή αυτού του βουλευτή εναντίον του μπλογκ;

Τι είναι αυτό που ενοχλεί στην περίπτωση του Δρουσιώτη; Μη τυχόν, μια υποστήριξη στο πρόσωπο του, εκθλιφθεί ως καθαρός «πόντος» για το ακελ;…αυτό είναι ειλικρινές;

rose είπε...

Disdaimona μπερδευτηκα λίγο με όσα γραφεις..

αν το καταληκτικό σου σχόλιο είναι το ζητούμενο ε τότε μπορώ εκαθαρα να σου πω πως δεν μπορεί να ισχυσει κατι τέτοιο...

αλλά ακριβώς το αντίθετο!

πιστεύω ότι το ΑΚΕΛ ήθελε πολύ καιρό να βαλει χέρι στη συγκεκριμενη ιστοσελιδα αλλά το κατάφερε καλύτερα ο Μακάριος που δεν είναι ΑΚΕΛ

γι αυτο έγραψα πιο πάνω ότι υπάρχει ΤΕΡΑΣΤΙΟ περιθωριο κριτικης απο όλους μας και προς πολλές κατευθυνσεις...

gregoris είπε...

ρόουζ μα τι σημαίνει "έβαλεν χέρι"; εννά μας πελλάνεις τωρά; επειδή έπιασεν τα κομπιούτερ του ξενή;
η ιστοσελίδα (που φαίνεται να λειτουργεί επαγγελματικότατα με πιθανότατα έμμισθους ή έστω πλούσιους αθκειασερούς που μπορούν να αφιερώνουν ώρες για κείμενα, φωτομοντάζ, επιμέλεια κλπ) συνεχίζει απτόητη.

rose είπε...

μα δεν μπουκαρε η "αντιτρομοκρατικη" στη "γιαφκα του γιατρου" Γρηγόρη να κατασχεσει τις "μπόμπες" του επόμενου "εθνο-απελευθερωτικου αγωνα"!

να ξερες πόσοι εμμισθοι υπάρχουν!!!!!!!

αλλά δεν ειναι αυτο το οποίο λέω
πιο πάνω

δηλαδή θελεις να μου πεις οτι αν καταγγειλω εγω μια κακοποιηση θα χαρω που η αστυνομια θα μπουκαρει στο σπίτι καποιου θυτη και θα τον γαμησει στο ξύλο;