13 Νοεμβρίου 2011

Νέα, γυναίκα, μόνη ψάχνει




«-Πάμε για ρετσίνα το βράδυ;
-Μπα, έχω ραντεβού με τη νεωτερικότητα.»
Κυριάκος Συφιλτζόγλου, «Έκαστος Εφ’ Ω Ετάφη»

Ο τίτλος ανήκει νομίζω σε ταινία, αλλά η ουσία φανερώθηκε κρυστάλλινη μπροστά μου το περασμένο Σάββατο. Οι νέες γυναίκες της Κύπρου, τουλάχιστον ένα σημαντικό τους μέρος, για να αποφεύγουμε τις γενικεύσεις, περνούν τον κάβο των 30, όμορφες, μορφωμένες, δικτυωμένες και μόνες. Ίσως να φαίνεται παράδοξο να προσπαθώ να ρίξω ένα διερευνητικό βλέμμα από την άλλη όχθη, αλλά νομίζω η άσκηση έχει νόημα για αυτόν ακριβώς το λόγο.
Ακόμα κι αν η εικόνα που περιέγραψα στην προηγούμενη παράγραφο εδράζεται εν μέρει σε ένα στερεότυπο, εντούτοις περιέχει ένα κομμάτι κοινωνικής πραγματικότητας, που τρίβεται στη μούρη του καθενός μας. Βλέποντάς τες να ξεροσταλιάζουν ανά δυάδες σε καφετέριες και μπαρ και μετά να αποχωρούν χωριστά, αναρωτιέμαι ποιος είναι εκείνος ο συναισθηματικός νευρώνας που βρίσκεται σε διαρκή καταστολή ή ατροφία. Στο ζύγισμα δεν φαίνεται να χάνουν πουθενά: στην κοινωνική παιδεία, στη φροντίδα του εαυτού τους, στο υπόβαθρο της προσωπικότητάς τους. Κι ακόμη, ευτυχήσαμε να ανήκουμε σε μια γενιά που έζησε και ταξίδεψε στο εξωτερικό στα χρόνια της νεότητάς μας. Ο κόσμος μάς ανήκε, ή τουλάχιστον μια τέτοια υπόσχεση είχε γίνει κάποτε πιστευτή.
Με την επιστροφή στην ξηρή πραγματικότητα της Κύπρου, οι παλιές καλές κοινωνικές συμβάσεις επιστρέφουν υπονομευτικές, σαν ηλικιωμένες θείες που ξέρουν ένα και μόνο μονότονο λογύδριο. Οι ψίθυροι πίσω από την πλάτη και οι συγκαταβατικές ματιές λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην αγωνία της αναζήτησης. Μα η αλήθεια είναι ότι κανείς μας δεν ξέρει ποια είναι η τελευταία τους σκέψη το βράδυ πριν κοιμηθούν – ασφαλισμένες σε διαμερίσματα με αισθητική ΙΚΕΑ, έχουν βάλει ένα «τικ» δίπλα σε κάθε κουτάκι του checklist, αλλά η σούμα δεν βγαίνει. Ένα «γιατί» πλανιέται πάνω από τη Λευκωσία…
            Από την άλλη πλευρά, η κατάσταση δεν είναι καλύτερη, αλλά είναι κάπως διαφορετική. Οι άντρες της ηλικίας μου, ξανά με τον αστερίσκο της γενίκευσης, βρίσκουν καταφύγιο στην πρωτόγονη ασφάλεια της αγέλης. Champions League, μπίρες, futsal μια φορά την εβδομάδα και ομαδικές έξοδοι διαγράφουν έναν αέναο κύκλο κοινωνικής ύπαρξης που παραπλανητικά ποζάρει ως αειφόρος. Μέσα στη σιγουριά της ομάδας ή στη λιτότητα των εθιμικών κανόνων της αντρικής φιλίας, τα μεγέθη μπορούν να σμικρυνθούν και τα αδιέξοδα και η διάνυση μιας συναισθηματικής ερήμου να γίνουν κάπως πιο υποφερτά. Μα η υποψία μου είναι ότι κι αυτές οι λύσεις είναι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, σαν σβήσουν τα φώτα.
            Σαββατιάτικες σκέψεις, πρώτες ώρες Κυριακής, η κούραση και τα τελευταία ποτά μού είχαν θολώσει λίγο το μυαλό και απάντηση δεν βρήκα.

Ο Νικόλας Κυριάκου ψάχνει τους ποιητές μιας σκληρής εποχής.

5 σχόλια:

νεος είπε...

Κτυπάς κέντρο Νικόλα,
δεν θα μπορούσε να περιγραφτεί καλύτερα η κατάσταση.

Κουβαλούν πολλά, εν δυσανάλογα μεγάλο το βάρος για τούντες κοπέλλες.

Έννεν όμως τζιαι η καλύτερη παρέα, εκαταντήσαν στερεότυπα... Που την άλλη, αν φκουν που το μαντρί περιμένει τους τιμωρία, αν μείνουν τα ίδια...

Δύσκολο πολλά το 30+...

milaz είπε...

Την Κυριακή οι νέοι και οι νέες των 30+ ξυπνούν - "με τον αστερίσκο της γενίκευσης" πάντα - πιάνουν το πλύμμα τους, μπαίνουν στο αυτοκίνητο - που είτε τους πήρε ο παπάς είτε το πληρώνουν με δόσεις - τζαι πάσιν στην μάμμα για μεσημεριανό. Αρνάκι στο φούρνο, μακαρόνια του φούρνου, κουπέπια, σαλάτα τζαι γιαούρτι. Πιάνουν τα καθαρά, σιδερωμένα ρούχα τους τζαι πασιν πίσω στο διαμέρισμα τους για να ζήσουν την ανεξάρτητη, μοναδική και παραγωγική ζωή τους.... Με την ψευδαίσθηση της ανεξαρτητοποίησης και αναζητώντας "κάτι" που είναι ακριβώς μπροστά στα μάτια μας, προχωρούμε....

george karageorgis είπε...

ακούετε σαν και ψάχνεις σύντροφο Νικόλα

Aceras Anthropophorum είπε...

Κόψετε τους ομφάλιους λώρους ως πον τζιαιρός. Μετά τα 40, ελάχιστοι το καταφέρνουν. Δεν γίνεται να αρέσεις στον εαυτόν σου τζιαι στον τζιύρην σου, μαζί. Δεν γίνεται να έβρεις εσύ την ουσιαστικήν τζιαι άπειρην απόλαυσην τζιαι να εν τζι ή μάνα σου ευχαριστημένη τζιαι χαρούμενη. Ή το έναν, ή το άλλον. Το χαρούμενον άτομον είναι κίνδυνος για την εξουσίαν, πρώτα πρώτα της μητρικής, μετά της πατρικής, τζιαι μετά τζιείνης του κράτους. Κανένας που τούτους δεν θα είναι χαρούμενος να είσαστιν διαφορετικοί που ότι περιγράφει ο Νικόλας. Είτε άνδρες, είτε γεναίτζιες. Δεν φτάνει να ξηκολλήσεις που το πατρίς-θρησκεία για να έβρεις τον άθρωπον. Το πιό δύσκολον να ξηκολλήσεις είναι που τον τρίτον πόλον της Αγίας τριάδας.

Στον γάμον σας μεν με καλέσετε.

Κατερίνα είπε...

για τη ζωή έπρεπε να ισχύει ό,τι και για τα σπίτια: το πρώτο το χτίζεις και το πουλάς, το δεύτερο το νοικιάζεις, στο τρίτο μπορείς να κατοικήσεις